Ben jij van plan met je bedrijf de internationale markt te betreden? Mooi! Het siert altijd om ambitie te hebben – deze ambitie vervolgens ook nog najagen is alleen maar beter. Maar, het is wel goed om te weten dat de overstap naar de internationale markt niet zo maar genomen is. In deze blog praten we over de grootste verschillen en overeenkomsten tussen Nederlandse marketing en internationale marketing.
Welke diensten zet je in?
Het is vrij logisch: wanneer je een nieuw land betreedt, krijg je automatisch te maken met een nieuwe markt. Het zou dus logisch zijn dat je ook te maken krijgt met andere diensten, maar dat is niet helemaal waar. Sommige marketingdiensten zijn namelijk zo groot, dat ze geen waarde verliezen wanneer je de grens oversteekt. Zo zijn diensten als SEO, SEA, linkbuilding en social media allemaal erg effectief, alleen vragen ze om een net wat andere insteek.
Omdat je te maken krijgt met een nieuwe doelgroep, krijg je ook te maken met ander gedrag. De diensten zijn in de basis dus nog wel hetzelfde, maar de uitvoering hiervan is anders. Een makkelijk voordeel hiervan is social media: dit wordt namelijk overal fanatiek gebruikt, maar welke kanalen er populair zijn is weer anders. Een ander voordeel is het gebruik van zoekwoorden: je website simpelweg vertalen zal niet genoeg zijn, omdat andere zoekwoorden populairder zijn in het buitenland.
Culture verschillen
De grootste aanpassing is niet het aanpassen van je diensten: het zijn de culture verschillen. Wanneer je de oversteek maakt naar een ander land krijg je direct te maken met een andere cultuur. Je kunt naïef proberen je eigen cultuur in stand te houden, maar dit werkt niet, aangezien je doelgroep behandeld wil worden met de cultuur die zij gewend zijn. Zo is een bekend voorbeeld waar je als Nederlander op moet letten de Nederlandse directheid: wij houden ervan om te zeggen wat we denken, in de meeste andere landen wordt dit gezien als onbeleefd. Ergens subtiel omheen draaien werkt daar beter: iets moet gezegd worden, maar wel zo aardig mogelijk.
Hulp nodig?
Wil jij garantie dat de overstap naar het buitenland succesvol wordt uitgevoerd, dan is het slim om samen te werken met een Digital Agency. Wij raden Traffic Today! Dit bureau heeft al veel ervaring met de overstap naar het buitenland: niet alleen betraden zij zelf de Belgische markt, ook hebben ze meerdere klanten met wie ze deze stap hebben genomen. Geïnteresseerd? Neem een kijkje op hun website en kom in contact!