Maandelijks archief: augustus 2015

Healthy Frozen Chai Tea Latte

Healthy Frozen Chai Tea Latte

Oké, eerste bekentenis. De topping op de foto is verreweg van gezond en is inderdaad slagroom met een beetje caramel. Het zag er alleen zo leuk uit op de foto en stiekem natuurlijk ook erg lekker! ;)
De Chai Tea daarintegen is wel een gezonde vervanger! Ik ben gek op Chai Tea en bestel dan ook vaak de warme variant. Laatst stond er ergens een frozen chai tea op de kaart en maakte daar deze healthy variant op.
Ik maakt deze Healthy Frozen Chai Tea Latte met bevroren banaan, sojamelk en chai tea. Ik zette hiervoor een flinke kop verse chai tea en liet de thee extra lang trekken zodat hij flink op smaak is.

Wat heb je nodig?
– 1 bevroren banaan
– half kopje sojamelk
– half kopje sterke afgekoelde chai tea
– paar ijsklontjes

Blend de bevroren banaan smeuig in de blender. Voeg als dat nodig is alvast wat sojamelk toe. Zodra alle stukken banaan fijn zijn voeg je de rest van de sojamelk en de chai tea toe. Voeg voorzichtig toe zodat je een beetje een milkshake achtige structuur houdt. Doe een paar ijsklontjes in een glas en giet de frozen chai tea erover.

Smullen met deze healthy frozen chai tea latte!
Liefs Irene

 

witte chocoladetaart met blauwe bessen

Witte chocoladetaart met blauwe bessen

Om het recept van deze taart is al vaak gevraagd, maar het recept komt helaas niet van onszelf. Het komt uit het boek ‘Kookschool’ en omdat de taart zo lekker is en wij hem vaak maken besloten we dat dit recept toch echt op de site thuis hoort en hem met jullie te delen! De combinatie van witte chocolade en blauwe bessen in dit smeuïge beslag is echt heel fijn!

Wat heb je nodig?
– 4 eieren
– 200 gram fijne kristalsuiker
– 200 gram ongezouten roomboter (gesmolten)
– rasp van 1 citroen
– sap van een halve citroen
– 200 gram zelfrijzend bakmeel
– 100 gram amandelmeel
– 150 gram witte chocolade, in stukjes
– 200 gram blauwe bessen

Verwarm de oven voor op 180 graden. Meng de eieren met de suiker tot een romig mengsel met een mixer. Roer de gesmolten boter, citroenrasp en het sap erdoor. Vervolgens roer je het gezeefde zelfrijzend bakmeel en amandelmeel erdoor. Meng vervolgens met een spatel de stukjes witte chocolade door het beslag. Doe de helft van het beslag in een ingevette springvorm van 24 of 26 cm. Verdeel hier de helft van de blauwe bessen over. Doe vervolgens de rest van het beslag in de springvorm en verdeel ook de rest van de bessen erover. Bak de taart in ongeveer 30 minuten in de oven. Controleer of hij gaar is met een prikker.

Laat de taart afkoelen en garneer eventueel met nog wat blauwe bessen en geraspte witte chocolade.

Smullen!
Liefs Irene

Aziatische makreel salade

Aziatische makreel salade

En we blijven maar variëren met smaken in maaltijdsalades. Een salade met makreel, gebakken paprika, shiitake en wasabi dressing. Een Aziatische makreel salade dus, erg smakelijk!

Wat heb je nodig?
– 1 gerookte makreel, schoongemaakt, ongeveer 250 gram
– 1 avocado
– 200 gram sla, ik gebruikte hierbij een mix van rucola en Romaine sla
– 2 roma tomaten
– 1 groene paprika
– 100 gram shiitake
– peper en zout naar smaak

voor de dressing
– 2 eetlepels mayonaise
– sap van halve limoen
– wasabi naar smaak
– zout en peper

Snijd de tomaten in partjes en de avocado in reepjes. Verdeel de sla over 2 borden en leg hierop de tomaten en avocado. Bak de paprika en champignons in een beetje olijfolie en breng op smaak met peper en zout. Verdeel dit over de salade. Drapeer vervolgens de makreel over de 2 borden.

Meng voor de dressing de ingrediënten door elkaar en breng op smaak met peper en zout. besprenkel de salade met de dressing.

Eet smakelijk!

Liefs Joyce

pastasalade

Pastasalade

Met een pastasalade kun je alle kanten op. Eet hem op een zomerse avond als maaltijdsalade, als bijgerecht bij de bbq en smul net als ik van de restjes bij de lunch.
Tevens ideaal om je koelkast weer een stukje leger te maken, je kunt er echt alles door doen wat je lekker vindt! Deze pastasalade maakte ik met avocado en bacon, een heerlijke combinatie!

Wat heb je nodig?
– 150 gram pasta
– 100 gram cherrytomaatjes
– lenteui
– bacon
– avocado
– zongedroogde tomaatjes
– mozarella
– balsamicoazijn
– olie

Kook de pasta eerst volgens gebruiksaanwijzing. Spoel af met koud water en doe er wat olijfolie door zodat hij niet gaat plakken. Snij alle ingredienten in kleinere stukjes. Doe dit door de pasta en voeg naar smaak balsamicoazijn toe. Ik gebruikte een heerlijke zoete met vijgen van Foodelicious. Een echte aanrader!

Easy peasy!
Liefs Irene

home made ijsthee

Home made ijsthee

Water drinken is belangrijk, vooral met de warme zomerdagen die er weer zijn! Maar soms heb ik even genoeg van water en drink ik het met een citroentje erin of munt. Maar nu was ik bij een vriendin en die maakte zelf ijsthee en het smaakte heerlijk! Ik ben er helemaal verslaafd aan en drink het het liefst de hele dag . Je kunt dit met verschillende soorten thee maken. In dit geval heb ik het gemaakt met cafeïne vrije fruitthee van Celestial. Te koop bij de AH en de Tuinen.

Wat heb  je nodig?
– een kan
– 3 zakjes thee
– water
– geduld :)

Je vult de kan met water (1,5 liter) en doet de theezakjes erin. Je laat dit een nachtje staan in de koelkast en de volgende dag is het klaar!

Drinkze!
Liefs Joyce

Healthy kokoskoekjes

Gezonde koekjes om te maken voor visite, je kinderen of als traktatie op school. Dit recept komt uit het boek van Amber Albarda.

Wat heb je nodig?
– 180 gram kokosrasp
– 2 eetlepels gesmolten kokosolie
– 50 ml ahornsiroop
– 50 gram amandelmeel
– 2 scharreleieren
– 2 theelepels vanille extract

Verwarm de oven voor op 180 graden.  Meng de kokos, de olie en siroop in een kom. Voeg de amandelmeel toe. Klop in een aparte kom de eieren los met de vanille extract. Voeg de 2 mengsels samen en kneed tot een mooi deeg. Maak er balletjes van en druk deze met je vingers iets plat op een met bakpapier beklede bakplaat. Bak ze in ongeveer 15 minuten af.  En voila je hebt healthy kokoskoekjes!

Healthy kokoskoekjes

Veel bakplezier!

Liefs Joyce

 

watermeloen pizza

Watermeloen pizza

Een heerlijke verfrissende snack. Watermeloen is echt iets voor de warmere dagen. En deze watermeloen pizza is een leuke variant voor een frisse snack of bijgerecht bij de barbecue.

Wat heb je nodig?
– watermeloen
– feta
– munt
– balsamicoazijn

Snijd een plak van ongeveer een centimeter dikte van de watermeloen. Leg deze op een bord. Verkruimel de feta erover en snipper de munt erover. Besprenkel met een beetje balsamicoazijn.

Easy peasy!
Liefs Irene

Italiaanse hamburger

Italiaanse Hamburger

Italiaanse hamburger! Mozzarella, tomaten, pancetta, ik hou van Italiaanse smaken. Dit keer probeerde ik ze te verwerken in een broodje hamburger en met een Italiaanse bol is dit zeker geslaagd! Het lijkt een hele ingrediëntenlijst, maar dat valt reuze mee!

Wat heb je nodig? (voor 3 burgers)
– 300 gram rundergehakt
– 75 gram pancetta
– 1 sjalot
– 1 teen knoflook
– 2 el worcestersaus
– 1 el oregano
– peper en zout
– 1 vleestomaat
– rucolasla melange
– mozzarella
– verse basilicum
– mayonaise
– Italiaanse bollen

Meng het gehakt samen met de fijngesneden pancetta, sjalot en knoflook. Voeg de worcestersaus, oregano en peper en zout naar smaak toe.  Meng dit goed en maak er vervolgens 3 mooie burgers van. Is het nog wat vochtig voeg dan wat paneermeel toe.

Ik bak mijn hamburgers op een grill-ijzer, maar het kan ook in een grillpan of koekenpan. Bak ze hierin in ongeveer 8-10 minuten gaar.
Meng ondertussen de mayonaise met verse basilicum en smeer dit op de Italiaanse bol. Leg hier wat rucolasla op het broodje. Snijd plakken van de tomaat en mozzarella.
Zodra je burger klaar is leg je deze op het broodje en leg je de tomaat en mozzarella erop. En volia, de Italiaanse Hamburger, bij mij was hij trouwens net zo scheef als de toren van Pisa, is klaar!

Bon appetit!
Liefs Irene

salade met meloen en parmaham

Salade met meloen en serranoham

Op zomerse dagen heb ik vaak zin in een salade, je kunt er eindeloos mee variëren en vandaag maakte ik een salade met meloen en serranoham. Heerlijk met een stukje stokbrood erbij!

Wat heb je nodig?
– 1 galia meloen
– 150 gram serranoham
– slamix, rucola
– balsamico azijn
– 1/4 komkommer, in halve plakjes gesneden
– 8 cherry tomaatjes, gehalveerd
– pijnboompitjes, geroosterd

Snijd de meloen in parten en verwijder de schil. Verdeel de parten over 2 borden en drapeer de ham eroverheen. leg er een handje sla naast en meng dit met de tomaatjes en komkommer. Besprenkel het geheel met balsamico azijn en geroosterde pijnboompitjes.
Serveer met een stukje brood en kruidenboter of tapenade.

Enjoy!
Liefs Joyce

healthy chocoladeshake

Healthy chocoladeshake

Deze healthy chocoladeshake neem ik vaak na een lange duurloop. Geeft snel energie en vult de koolhydraten en eiwitten weer aan. Perfect als hersteldrankje dus, maar als ontbijt geeft hij je ook wel even de nodige energie.
Het is superhandig om altijd een banaan in plakjes gesneden in de diepvries te hebben liggen. Doe een diepvriesbanaan in een blender en het geeft je smoothie echt die milkshake achtige structuur. Veel lekkerder dan een gewone banaan en een kleine moeite!

Wat heb je nodig?
– 1 banaaan uit de diepvries
– 150 ml sojamelk
– 150 gram kwark
– 1 grote eetlepel raw cacaopoeder

Doe eerst de banaan in de blender, voeg daarna de kwark en sojamelk toe. Als laatste de cacaopoeder. Voeg dit een beetje naar smaak toe zoals jij hem lekker vind! En klaar is je healthy chocoladeshake!

Jummm!
Liefs Irene