Maandelijks archief: mei 2015

5 favoriete ontbijtjes van Joyce

1. Yoghurt met granola en aardbeien

Wat heb je nodig?
– homemade granola (klik hier voor het recept)
– Aardbeien
– roze muisjes
– Yoghurt

Schenk een scheutje yoghurt in een groot glas of in een bakje, vervolgens doe je hier in stukjes gesneden aardbeien bovenop, granola en weer een scheutje yoghurt, blijf deze volgorde aanhouden totdat je glas vol is, versier de bovenkant met de roze muisjes (deze kun je ook tussendoor nog extra erin doen!) Smullen!

2. American pancakes

Wat heb je nodig?
– 200 ml melk
– vanille extract of vanille suiker (1 theelepel)
– 2 eieren
– 150 gram zelfrijzend bakmeel of bloem en 5 gram bakpoeder

Meng alle ingrediënten door elkaar en bak ze in een koekenpan met een beetje olie. bak ze zo’n 2 minuten aan elke kant. lekker met maple syrup!

3. Wentelteefje van suikerbrood (Yumm!)

Dit is echt onweerstaanbaar lekker, ooit als ontbijt gehad in een Bed & Breakfast en sindsdien komt deze op zondag wel eens bij ons voorbij op de ontbijttafel. Dit recept komt volgende week online!

4. Croissants met bacon en ei

Wat heb je nodig?
– croissant
– bacon
– ei
– peper en zout

Klassiek maar erg lekker, ik gebruik hierbij een verse croissant van de bakker of de deegcroissants (die blijven lekker!) Ik kluts het ei met de kruiden en bak de bacon lekker knapperig.  Beleggen maar die croissants met deze lekkere ingrediënten!

5. Smoothie

Gezond en lekker, ook in allerlei variaties te maken.

Wat heb je nodig?
– flinke scheut yoghurt
– 40 gram havermout
– handje vol rood fruit (frambozen, aardbeien)
– 1 avocado
– sap van 1 sinaasappel

Mix de ingrediënten door elkaar, als je over hebt kun je dit altijd nog bij de lunch of de volgende ochtend nuttigen!

 

IMG_5420

Liefs Joyce

rabarbertaart

Rabarbertaart

Met rabarber kunnen we natuurlijk nog veel meer dan alleen de traditionele rabarbercompote. Ik maakte er deze heerlijke taart mee! De crunchy bodem met de zachte vanillecreme en als tegenhanger de zure rabarber… Smullen en genieten!
Ik gebruikte een langwerpige quichevorm van 35 bij 13 cm.

Wat heb je nodig voor de bodem?
– 150 gram bloem
– 100 gram boter
– 50 gram suiker
– half ei
– snuf zout

Meng de ingrediënten tot een soepel deeg. Dit kan met een mixer met deeghaken of gewoon met de hand. Verpak het deeg in plastic folie en laat een half uur rusten in de koelkast. Beboter de vorm en bekleed met het deeg. Leg vervolgens een bakpapiertje op de bodem en leg daar je blindbak vulling op.
Bak op 180 graden voor 18 minuten en laat afkoelen.

Wat heb je nodig voor de vanille vulling?
– 300 ml slagroom
– 75 gram suiker
– 3 eidooiers
– vanillezaadjes uit 1 vanillestokje
– 1 kaneelstokje
– 1,5 gelatineblaadje

Verwarm de room samen met de vanille en het kaneelstokje tot aan het kookpunt. Laat afkoelen.
Laat de gelatineblaadjes weken in koud water.
Mix de eidooiers samen met de suiker tot een egaal mengsel. Mix hier vervolgens de wat afgekoelde room door. Zet terug op het vuur en verwarm nog ongeveer drie minuten, je voelt al dat hij gaat binden. Haal het nu van het vuur en voeg de gelatineblaadjes toe. Meng goed door en laat het mengsel afkoelen en lobbig worden. Na ongeveer 20 minuten giet je het over je taartbodem en laat je het minimaal 2,5 uur opstijven in de koelkast.

Wat heb je nodig voor de rabarber?
– 3 stelen rabarber
– 1el suiker

Snijd de rabarber in dunne schuine stukjes. Doe ze samen met de suiker in een koekenpan en laat iets karameliseren. Laat even afkoelen en garneer hier dakpansgewijs de taart mee!

Smullen!
Liefs Irene

5 x favoriete ontbijtjes van Irene

I love breakfast! Ik kan echt niet zonder en hiermee heb ik een goede start van de dag. Doordeweeks ga ik voor de wat snellere ontbijtjes en in het weekend maak ik er wat meer een feestje van!

1. Tropische overnight oats
Ideaal omdat je het de avond van te voren al klaar kan zetten. De volgende ochtend pak ik het uit de koelkast en hop de tas in mee naar het werk.

Wat heb je nodig?
– 40 gram havermout
– 100 ml melk
– yoghurt
– kokos
– mango

Doe de havermout samen met de rest van de ingrediënten in een afgesloten bakje in de koelkast. De volgende ochtend neem je het zo mee!

2. Green Smoothie
foto 2
Als ik wat gezonder bezig ben sta ik ’s morgens iets eerder op en maak ik een groene smoothie om mee te nemen naar het werk. Een goed begin van de dag!
Moet je nog wennen aan het gebruik van groenten in een smoothie. Begin dan met een klein handje en bouw dit uit.
Wat heb je nodig?
– 2 handjes spinazie
– 1 banaan
– kokos alpro drink of amandelmelk
– 2 sinaasappels

Doe de banaan de avond van te voren in plakjes gesneden in de vriezer. Zo krijgt je smoothie echt die milkshake achtige structuur. Blend dit samen met de melk. Voeg vervolgens de spinazie toe en als laatste het sap van twee sinaasappels.

3. Yoghurt met in honing gekarameliseerde vijgen
Dit ontdekte ik laatst toen ik nog een paar vijgen over had. En o wauw, jummm!  Ook superlekker als gezond dessert met bijvoorbeeld hangop.

Wat heb je nodig?
– 3 vijgen
– honing
– yoghurt

Snijd de vijgen in de lengte in plakjes. Verwam de honing in een koekenpan. Leg daar de plakjes vijg in en laat ongeveer 5 minuten karameliseren. Serveer over de yoghurt.

4. Warme havermout met gebakken appel
ontbijt

Op dit moment heb ik een pak kant en klare zakjes havermout van Quaker in de kast staan. Ideaal! Enige wat je hoeft te doen is melk toevoegen en de magnetron in.  Deze havermout maak ik dan wel wat specialer door wat rozijnen, kaneel en gebakken appeltjes toe te voegen.
Er is ook een kaneelvariant van Quaker maar qua inhoud zit hier toch best veel suiker in.

Wat heb je nodig?
– quaker
– 180 ml (amandel)melk
– appel
– rozijntjes
– kaneel

Bereid de quaker volgens verpakking. Bak de appeltjes met kaneel en rozijnen in wat kokosolie.

5. Pancakes
IMG_0132
Ik ben gek op pannenkoeken als ontbijt. Deze healthy variant gaat er bij mij best vaak in voor een lange duurloop in het weekend, en met deze boekweitpannenkoeken met nutella en banaan maak je me helemaal gek. Deze eet ik eerder na het hardlopen. En zo slecht zijn ze ook weer niet, want een dun laagje nutella is al voldoende!

Wat heb je nodig?
– 150 gram boekweitmeel
– 2 eieren
– 300 ml melk
– banaan
– nutella

Maak een mooi beslag van het meel, de eieren en de melk. Bak hier pannenkoeken van in een beetje kokosolie. Beleg met een klein beetje nutella en plakjes banaan.

Zo dat was aardig wat ontbijtinspiratie. En volgende week komt er nog meer met de favoriete ontbijtjes van Joyce! Enjoy!
Liefs Irene

tortilla pizza

Tortilla pizza

De gezonde variant van de pizza en echt net zo lekker deze tortilla pizza of torpizza’s zoals ze ook wel worden genoemd! Wij eten ze thuis de laatste tijd best vaak want ze zijn ook nog eens supersnel klaar!
Ik heb er aan twee genoeg maar mijn vriend is een grote eter en eet er meestal drie.
Je kunt ze eigenlijk net als een pizza beleggen met wat je zelf lekker vindt! Wij eten ze ook wel eens met italiaanse salami of andere vleeswaren maar deze met kip is de gezonde variant!

Wat heb je nodig? (voor 2 personen)
– 4 meergranen of volkoren wraps
– tomaten frito
– paprika
– ui
– courgette of champignons
– kipreepjes of blokjes
– cajun of shoarmakruiden
– gedroogde italiaanse kruiden
– mozzarella

Verwarm de oven voor op 175 graden. Bak de kip even snel gaar met de cajun of shoarmakruiden. Smeer de wraps in met een beetje tomatenfrito. Snij de paprika en ui in dunne reepjes. Verdeel dit over de wrap samen met de kipblokjes. Snijd dunne plakjes van de courgette met een kaasschaaf. Verdeel deze ook over de tortilla. Doe er als laatste wat mozzarella en italiaanse kruiden over. Natuurlijk niet te veel mozarella anders word het gelijk al een stuk ongezonder.
Schuif de wraps voor 5-7 minuten in de oven. Let goed op dat je wrap niet te krokant word!

Eet lekker!
Liefs Irene

Chocolade brownie cheesecake met frambozen

Vandaag dit heerlijke recept online want het is feest! Vandaag ben ik 30 geworden en daar horen natuurlijk allerlei lekkere taartjes bij en dit is een van de taartjes die ik heb gemaakt.

Deze komt overigens uit een kookboek waar ik ooit eens een kopie van heb gemaakt bij een vriendin, alleen ik weet niet meer hoe het boek heet!

Wat heb je nodig?
voor de brownie bodem:
– 200 gram pure chocolade
– 200 gram roomboter
– 250 gram poedersuiker
– 3 eieren
– 110 gram bloem

Voor de kwarklaag
– 400 gram verse roomkaas
– 150 gram poedersuiker
– 1/2 theelepel vanille extract
– 2 eieren

Voor de topping
– 3 dl slagroom
– 100 gram poedersuiker
– 150 gram frambozen
– extra frambozen om te garneren

Een bakblik van 23 cm x 33 cm x 5 cm
met bakpapier bekleed.

Voor de brownie: Smelt de chocolade au bain marie (in een vuurvaste kom, boven op een pan kokend water op het gasfornuis) Klop de boter en suiker amen totdat het goed is gemengd. Voeg 1 voor 1 de eieren toe. Klop dan geleidelijk de bloem erdoorheen. Giet het beslag in de vorm en strijk glad.

Verwarm de oven voor op 170 graden.

Voor de cheesecake: Doe de suiker, vanille, en roomkaas in een kom en klop dit op de laagste stand van de machine tot een glas en dik beslag. Laat hem aan het eind harder draaien om het luchtiger te maken. Schep de massa bovenop het brownie beslag en bak het geheel zo’n 35 minuten in de oven.Hij is klaar wanneer de cheesecake stevig aanvoelt en de randen goudbruin zijn, in het midden is hij nog bleek. Laat helemaal afkoelen en zet hem dan afgedekt 2 uur in de koelkast,

Voor de roomlaag: Klop de slagroom met de poedersuiker en frambozen in een kom totdat je een mooi lobbige massa hebt. Strijk de laag room op de brownie cheesecake net voordat je hem gaat serveren en garneer eventueel met een paar verse frambozen. Je kunt de taart in 12 stukken of kleiner snijden.

Een heerlijk taartje!
Liefs Joyce

rabarbercompote

Suikervrije rabarbercompote met frambozen

Het rabarberseizoen is er weer! Ik ben meteen naar de groentenboer gegaan om wat te halen en het eerste wat je daar natuurlijk mee maakt is de good old raberbercompote.
Ik maakte een suikervrije rabarbercompote met frambozen. Door wat ander fruit aan de rabarber toe te voegen krijg je al een lekkere zoete smaak en heeft het geen extra suikers nodig!
Lees verder

Chocoladebrokken als traktatie

Mijn dochter trakteert natuurlijk op haar verjaardag bij het kinderdagverblijf, maar nu mocht ze trakteren omdat het haar laatste dagje op dit kinderdagverblijf was. De kinderen kregen natuurlijk een verantwoorde traktatie, maar voor de leidsters hebben we heerlijke chocoladebrokken gemaakt. Je kunt hiermee naar eigen smaak variëren. Wij hebben brokken gemaakt van elk soort met zeezout, pinda’s, kokos, Oreo koekjes en marshmallows.

Wat heb je nodig?
– verschillende repen chocolade, puur, melk, wit van elk 250 gram
– ongezouten pinda’s
– mini marshmallows
– zeezout
– Oreo koekjes
– kokos

Zet een pan water op het vuur en doe hier een hittebestendig bakje op. Maak van de reep chocolade kleine stukjes en laat die smelten in het bakje. Doe dit soort voor soort.
Wanneer de chocolade is gesmolten doe je er bijvoorbeeld de pinda’s doorheen. Bekleed een ovenschaaltje met vershoudfolie en giet het chocolade mengsel in een ovenschaal. Laat dit 2 uurtjes hard worden. Snijd daarna het blok in stukjes.  Van de Oreo koekjes maak je kleine stukjes en die doe je door de chocolade heen.
Ik heb diverse soorten gemaakt en deze in een weckpot verpakt.

DSC_0023

Veel plezier met geven of opeten!
Liefs Joyce

Zeeuwse bolussen

Wij zijn vaak te vinden op ons vakantieplekje in Zeeland wanneer het mooi weer is. We genieten echt van de dagen dat we daar zijn, even helemaal weg uit je eigen omgeving, lekker wandelen op het strand en uitrusten. Ook op culinair gebied hebben we zo onze favoriete restaurantjes daar, al gaan we niet elke keer uit eten, maar een Zeeuwse bolus eten doen we eigenlijk wel altijd! Ik wilde thuis ook wel eens zo’n heerlijk plakkerige bolus namaken en heb me goed georiënteerd op verschillende recepten, en het eindresultaat mag er zijn.  Goed plakkerig, goed van smaak (zoet!) en gewoon lekker! Het is trouwens niet heel moeilijk om dit te maken.

Wat heb je nodig?
– 350 gram tarwebloem
– 35 gram ongezouten roomboter
– 1 ei op kamer temperatuur
– 500 gram bruine basterdsuiker
– theelepel kaneel
– 4 gram zout
– 1 zakje gist (7 gram)
– 210 ml, warme melk

Verwarm de melk even kort in de magnetron zodat deze lauw is en zorg dat de boter en het ei op kamertemperatuur zijn. Meng de bloem met het zout en de giste door elkaar in een kom. Maak hierin een kuiltje en giet daar de melk in en het ei. Snij de boter in kleine stukjes en voeg deze ook toe aan het mengsel. Mix dit geheel daarna ongeveer 8 minuten op een middelmatige snelheid. Het deeg is klaar wanneer het goed plakkerig is.

Zet de kom dan 15 minuten in de oven (de oven is dan nog uit) en zet een bakje heet water onderin de oven voor de vochtigheid.
Meng ondertussen in een grote schaal of op een bakplaat de bruine basterdsuiker met de kaneel.
Haal na 15 minuten het deeg uit de oven en maak kleine balletjes van ongeveer 50 gram. Rol deze tot worstjes van 15 cm door het suiker mengsel. leg ze op een plaat en zet ze weer 15 minuten in de (uitstaande) oven met een nieuw bakje heet water.

Bolusbolus

Rol ze hierna weer door de suiker heen en rol uit tot je ongeveer 35 cm lange worstjes hebt. Rol ze nu op als een bolus en begin om je duim heen met draaien, en vouw het einde aan de onderkant vast. Leg ze op een bakplaat met bakpapier. Laat de bolussen op een warme, vochtige plek 45 minuten rijzen, afgedekt met bijvoorbeeld een theedoek. Verwarm ondertussen de oven op 250 graden. Bak de bolussen af in 6 minuten en leg ze meteen omgedraaid op een plaat of bord zodra ze uit de oven komen. Ik heb de stroop en suikers die op de bakplaat lagen nog over de bolussen geschonken, alleen werd het hierdoor erg korrelig van de suiker, dit zou ik de volgende keer niet meer doen.

Ze zijn dezelfde dag echt het lekkerste! Daarna drogen ze snel uit.

Laat deze plakkerige bolussen je smaken. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden! laat even weten als je ze gaat maken!
Liefs Joyce

 

homemade hamburgers

Homemade Hamburgers

Geloof me, zelf hamburgers maken is zo veel lekkerder!  Mijn vriend is echt gek op deze burgers! Ik vind ze persoonlijk met half om half gehakt het lekkerst, dit is wel iets vetter dan rundergehakt maar onder het motto als je het doet, doe je het goed is dit echt de lekkerste keuze en geeft de burgers net wat meer smaak!
Ik bak deze heel snel op een contactgrill, maar in een grillpan of op de bbq worden ze ook om te smullen!

Wat heb je nodig? (voor 5-6 burgers)
– 500 gram half om half gehakt
– een halve rode ui fijn gesnipperd
– 1 teen knoflook uitgeperst
– 1 theelepel mosterd
– 2 eetlepels worcestersaus
– 1 theelepel paprikapoeder
– 1 theelepel cayennepeper
– 1 theelepel oregano
– 1 ei
– paneermeel
– grove peper en zout
– 1 theelepel sambal ( als je van pit houdt)

Om te serveren
– hamburgerbroodjes
– verse cheddar
– sla
– plakjes augurk
– plakjes tomaat
– ketchup of andere saus naar keuze

IMG_4129Doe de gehakt samen met de mosterd, worcestersaus, ui, ei, kruiden in een kom en pers het teentje knoflook er boven uit. Meng dit met een lepel of je handen door elkaar.  Breng op smaak met peper en zout en voeg nog wat paneermeel toe zodat het niet meer te nat is.
Ik maakte 5 porties van het gehakt en drukte deze daarna plat tussen folie.
Ik bak ze op een tostijzer met grillplaat, ideaal en snek klaar! Bak ze anders met een beetje olie in een grillpan in ongeveer 8-10 minuten gaar.

Snijd de hamburgerbroodjes door de helft en leg deze nog even met de snijkant in de grillpan. Zodra de hamburgers klaar zijn leg dan de cheddarkaas erover zodat dit alvast smelt.
Besmeer de broodjes met wat mayonaise of boter. Leg wat sla op de broodjes, doe daar de hamburger op. Leg daar naar wens nog een plak tomaat en augurk op en als laatste de saus naar keuze!

Je kunt ze ook gemakkelijk invriezen. Doe dan een stukje bakpapier tussen de burgers voordat je ze in een diepvrieszakje doet. Makkelijk voor een volgende keer!

En nu genieten!
Liefs Irene